Hotellpersonal vid Scandic Nørreport i Köpenhamn har minskat behovet av avloppsrensning från varannan vecka till en gång per halvår. En enkel teknisk lösning har lett till betydande tidsbesparingar och förbättrad hygien i samtliga hotellrum.
En förbättring i hotellens städrutiner har införts genom ett självrengörande vattenlås som testades på Scandic Nørreport i centrala Köpenhamn. Tekniken har minskat antalet avloppsrensningar kraftigt, enligt Technician Manager Morten Friis Gall.
– Jag började med att testa ett så kallat självrengörande vattenlås på fyra rum och jag blev mycket positivt överraskad över hur bra de fungerade. Under de två månader vi hade dem på prov behövde jag inte rensa avloppen en enda gång. Vi är ett hotell med ett mycket centralt läge i Köpenhamn och en hög genomströmning av gäster, så det rinner mycket vatten genom avloppen under en helt vanlig vecka, säger Morten Friis Gall.
Efter testperioden installerades samma lösning i hotellets återstående 96 rum. Enligt Friis Galls beräkningar innebär det en besparing på upp till två timmar i veckan, tidigare tillbringade han tid varje eller varannan vecka med att manuellt rensa duschavlopp.
– Det här är inte bara positivt för oss i personalen på hotellet, utan även för gästerna. Förutom att den sparade tiden på rengöring kan användas till att ge gästerna en ännu bättre upplevelse, så påverkar det även totalintrycket att avloppet inte luktar om det är helt eller delvis igensatt. Det är nämligen inte alla gäster som är bra på att meddela att avloppet är tilltäppt när de checkar ut, och då går det tyvärr ut över nästa gäst. Men det problemet är i stort sett eliminerat med det nya vattenlåset, betonar Morten Friis Gall.
Sjunkande vattentryck försvårade rengöring
Tekniken har utvecklats av Unidrain, som har hotellbranschen som ett prioriterat område. Enligt Katrine Kjøller, konsult på företaget, är produkten särskilt anpassad för moderna duschsystem där vattenflödet är begränsat.
– Det handlar både om tid och hygien. Det finns tid att spara på rengöring, men det blir även en bättre upplevelse för gästerna när avloppet är rent och luktfritt, säger Katrine Kjøller.
– En av de stora utmaningarna har varit att många nya och moderna duschar har vattensparande duschhuvuden, vilket innebär att vattentrycket är betydligt lägre än tidigare. Det leder till mindre vattenflöde genom avloppet, vilket gör att hår, tvålrester och smuts lättare fastnar eftersom de blandas med mindre vatten än förr. Det problemet löser det nya vattenlåset. Här behöver man bara föra ner duschhuvudet till vattenlåset och spola igenom det om det trots allt skulle samlas lite smuts. Så enkelt är det – man behöver inte ens lyfta upp det från golvet, förklarar hon.
Enligt Morten Friis Gall är användarvänligheten tydlig, och han planerar nu att föra erfarenheterna vidare till andra hotell inom koncernen.
– När jag tänker på hur mycket jag har vunnit på att installera det självrengörande vattenlåset i våra rum kan jag bara föreställa mig att mina kollegor på andra Scandic-hotell skulle ha lika stor nytta av det. Det var ett problem jag inte ens visste var så enkelt att lösa, avslutar han.